banner huidveroudering door uv straling

Huidveroudering door UV-straling

Let op huidveroudering door te zonnen. Wanneer de eerste zonnestralen Nederland bereiken, wil iedereen zo snel mogelijk een bruin tintje opbouwen. Maar wat veel mensen niet weten is dat je door straling van zonlicht niet alleen sneller kans hebt op huidkanker, maar dat het ook vervroegde huidveroudering, een slappe huid en rimpels veroorzaakt. De gevolgen van blootstelling aan UV-straling zijn rimpels, pigmentvlekjes en de huid wordt slap door de afbraak van de elastinevezels. Denk aan een elastiekje dat lang in de zon heeft gelegen: waar het eerst veerkrachtig en flexibel was, is het nu slap en kruimelig. Hoe kun je dan op een veilige en verantwoorde manier dat mooie, bruine kleurtje pakken, zonder huidveroudering te ervaren?

Ook met een zonnebrandcrème word je bruin

Vaak wordt er gezegd: hoe hoger de factor, hoe minder bruin je wordt. Dit is niet waar. Een crème met een factor beschermt je tegen verbranding en huidveroudering, maar je wordt nog steeds bruin. Het blokkeert UV-licht, maar niet alles. De crème zorgt ervoor dat de juiste hoeveelheid doorkomt, zodat je mooi bruin wordt en niet verbrandt. Wanneer je niet snel bruin wordt, ligt dit bijna altijd aan wat voor soort huid je hebt, niet aan een zonnebrandcrème. Wanneer je een lichtere huidtype hebt, word je gewoonweg moeilijker bruin.

Geheugen van de huid

Je huid heeft een soort geheugen en slaat op hoe vaak je bent verbrand. Op de plekken waar je huid al eens is verbrand, blijft de huid voor altijd gevoeliger voor de zon. Onderzoek heeft aangetoond dat wanneer kinderen in hun kindertijd drie keer erg verbrand zijn, dat zij op latere leeftijd vijf keer meer kans hebben op huidkanker.

De goede kant van zonlicht

Zonlicht heeft ook goede kanten. UV-straling heeft een ontstekingsremmende werking op de huid, mits het goed gedoseerd is. Bij eczeem en psoriasis kan door de dermatoloog UV-lichttherapie worden toegepast. Daarnaast is het essentieel voor de aanmaak van vitamine D in het menselijk lichaam, wat weer essentieel is voor de botten en tanden.

skyline nederland

Hoe hoog de factor moet zijn om huidveroudering tegen te gaan?

Welke factor je gebruikt, is niet het meest belangrijk. Het gaat er bij een gemiddelde huid niet zozeer om welke factor je smeert, maar hoe vaak je smeert en welk huidtype je hebt. Of je nu factor 20 of factor 50 smeert, als je maar vaak genoeg smeert. Een lichtere huid, heeft meer bescherming nodig dan een ‘voorgebruinde’ huid. Dus bij een extreem lichte huid is een hoge factor aan te raden.

Op een veilige manier bruin worden zonder dat dit leidt tot huidveroudering? En ben je al wat verkleurd? Dan kun je het beste kiezen voor een lagere factor. Zo word je goed bruin en ben je toch beschermd. De beschermende laag van zonnebrandcrème slijt in een aantal uur en een duik in het water zorgt ervoor dat de laag nog sneller verdwijnt. Het is daarom belangrijk dat je blijft smeren. Omdat zonnebrandcrème vaak pas na ca. 30 minuten optimaal werkt is het verstandig de crème op tijd aan te brengen.

Belangrijke tip!

Het advies van o.a. het KWF is om minimaal te kiezen voor SPF 30 als je gaat zonnen.  Breng de zonnebrand creme regelmatig aan.  Zo ben je er zeker van dat je goed beschermd bent. Het wordt aangeraden om in ieder geval iedere twee uur in te smeren maar het liefst vaker. Gebruik ook altijd voldoende product, want we zijn nog weleens te zuinig! Heb je een huidtype dat snel verbrandt? Dan is een hogere factor natuurlijk altijd beter, maar wees ervan bewust dat er geen enkel product met SPF is dat alle UV stralen absorbeert!

Huidtype 1

(zeer licht huidtype, verbrandt snel, bruint nooit)

factor 30-50
Huidtype 2

(licht huidtype, verbrandt vrij snel, bruint langzaam)

factor 20-30
Huidtype 3

(vrij licht huidtype, verbrandt niet snel, wordt makkelijk bruin)

factor 20-30
Huidtype 4

(iets getint huidtype, verbrandt (vrijwel) nooit, bruint snel)

factor 20
Kinderen tot 16 jaar ongeacht het huidtype factor 30-50