te weinig slaap

Als je weinig slaapt, krijg je sneller een oude en slappe huid. Niet voor niets wordt een dutje weleens een schoonheidsslaap genoemd. Tijdens je slaap gebeurt er van alles in je lichaam: van het afbreken van afvalstoffen tot het aanmaken van stofjes waar je huid jong van blijft. Wanneer je een avondje wat korter slaapt, kan dat geen kwaad. Maar vaak te weinig slapen, kan de huid op de langere termijn negatief beïnvloeden en versnelt het verouderingsproces.

Versuikering van collageen

Te weinig slaap zorgt voor een verhoging van het stofje cortisol. Dit hormoon wordt door de bijnier geproduceerd en komt ook vrij bij stress. Een langdurig verhoogde cortisolspiegel verhoogt het aantal suikers in het bloed. Deze suikers gaan plakken aan de eiwitten in ons lichaam, waaronder aan het eiwit collageen.

Collageen zorgt ervoor dat de huid soepel en stevig blijft. Door de ‘versuikering’ van het collageen wordt de huid stug. Dit noemen we ook wel glycatie. Door die vermindering van de elasticiteit van de huid, krijg je dus een slappe huid en ontstaan er rimpels. Benieuwd naar advies voor het aanpakken van deze en andere huidproblemen?

Slappe huid door de verdamping van vocht

Daarbij zorgt cortisol er ook voor dat de aanmaak van het lichaams-eigen stofje hyaluronzuur vermindert. Hyaluronzuur houdt de huid goed gehydrateerd. Als de huid niet meer goed gehydrateerd wordt, raakt de huid vochtarm. Het cortisol tast ook nog de barrièrefunctie van je huid aan en zo verdampt er nog meer vocht uit de huid. De huid kan daardoor ook gaan irriteren, ontsteken of rood worden. Op den duur krijg je een droge huid en wordt de huid dof, ontstaan er rimpels en krijg je een slappe huid.

Als de zon onder gaat

Er is nog een hormoon dat invloed heeft op de kwaliteit van je huid en dat is melatonine. Als de zon ondergaat en het schemerig wordt, begint ons lichaam melatonine aan te maken. Dit hormoon zorgt ervoor dat je lekker kunt gaan slapen, maar heeft ook een aantal (positieve) effecten op de huid. Het hormoon beschermt tegen celschade, het helpt de huid weer herstellen en het zorgt ervoor dat de huid weer nieuwe cellen en nieuw collageen aanmaakt. De melatoninespiegel blijft bij nachtbrakers echter heel laag, dus blijven de positieve effecten ervan voor de huid ook uit.

Slapen zorgt niet alleen voor genoeg energie gedurende de dag, maar ook voor de conditie en het vertragen van het verouderingsproces van je huid. De ene persoon heeft meer slaap nodig dan de ander, maar gemiddeld heb je zeven á acht uur slaap nodig per nacht. Gewoon op tijd naar bed dus, voortaan.

Laat je adviseren door een Deynique schoonheidsspecialiste om je huid nog beter te beschermen tegen vroegtijdige huidveroudering.

Meer informatie over het tegengaan van een oudere huid?

Lees dan ook de blog “huidveroudering: alleen smeren is niet genoeg” en kijk op onze pagina: huidproblemen hoe we huidproblemen zoals pigmentvlekken en rimpels behandelen.